henkenbenjamin.reismee.nl

Over bakken, bakken en bakken

Over bakken, bakken en bakken

We hebben een hele gave bak gekocht (bak = grote auto). Een Mitsubishi Pajero. Voor de mindere autofreaks, het is een grote four wheel drive, 5 deurs, en hij is wit, en met van die grote bullbars voor en achter. Dus een stationwagon en geen bakkie (bakkie = afrikaans voor pick-up). Het was de eerste auto die we hebben bekeken, en daarom voelde het een beetje gek om meteen zo enthousiast te zijn. Maar na een paar dagen tevergeefs zoeken naar iets wat ook maar in de buurt kwam, toch maar deze topdeal gesloten. Voor 46 duizend Rand en een beetje was die van ons. Deel dat door tien en dan hebbie de euro's die dit geintje ons kost. Tel dan daar nog eens 10000 Rand bij op voor het uitrusten van de wagen met tent, kussens, schep, bijl, gereedschap, koelkast, jerrycans, bbq-set, braai (=bbq), keukengerei, tafel, stoelen, touw, bandenpomp, eten, etc. Etc.. En dan weet je ongeveer hoe goed wij het voor hebben met de lokale economie. (dank ook voor jullie bijdragen op het afscheidsfeest).

Het kopen van al deze onzin was wel een mooie bezigheid, met grote karren door Makro's en supermarkten, door elk gangpad struinen of er niet iets tussen zat wat we misschien wel nodig zouden hebben, om vervolgens eindeloos te wikken en wegen of het het geld waard was, of dat het misschien nog ergens wat goedkoper kon. We hebben vooral heel veel verschillende bakken (bak = handige opbergdoos) bekeken, en hebben nu een mooi opbergsysteem voor al onze spulletjes.

Nadat we de eerste dagen in het centrum van Kaapstad hebben gezeten, zijn we naar Blaaubergstrand verhuisd, op aanraden van Dickie, een Nederlandse vriend van Lennaert (vriend van zus van Henk). Een mooi huisje aan het strand met een nog mooier uitzicht op de tafelberg (zie foto's). We vallen er een beetje buiten omdat wij de enige niet semi-pro-surfers zijn. Maar we doen ons best om mee te praten over setjes en hoge bakken. (bak = golf, surftaal). En ze vinden het avontuur waar wij aan beginnen allemaal wel mooi, sommige lachen ons uit, anderen pas nadat we verteld hebben dat onze 4x4 skills, autokennis en EHBO-vaardigheden uit boekjes komen, met de toevoeging dat als we ons moeten verdedigen tegen boosaardige bosjesman of olifant, we daar altijd een van onze grote dikke boeken voor kunnen gebruiken. Maar het zijn al met al allemaal aardige gasten, en we hebben er al aantal keer mee gegeten, gebraaid en bakkies gedronken (bak = biertje, studententaal).

We zijn nu helemaal uitgerust en ingepakt voor de grote trip, na het updaten van ons populaire weblog en een bakkie (bak = kopje koffie), vertrekken we eerst voor een oefenronde naar de kaap. Daar gaan we even kijken of alles werkt en compleet is, zodat we eventueel nog in kaapstad iets kunnen regelen. Daarna rijden we naar het noorden, richting Namibië. Over een week of twee daar meer over. In de tussentijd proberen we wat foto's up te loaden, maar tot nu toe is dat geen makkelijke taak gebleken, het blijft afrika.

Oja.. voor degenen die nog niet jaloers waren, we hebben twee kaarten voor Kameroen - Nederland toegewezen gekregen, dus kijk 24 juni goed naar de tribune, Henk heeft een oranje petje op, en Bennie een oranje sjaaltje om. (dank Win, moeder van bennie voor de kaartjes!).

Liefs aan allen,

Henk en Benj.

Ivo

Bakke shit mannen!

Jappie

Oow wat klinkt dat allemaal vet! Lekker weer ook zo te zien, hier komt het sneeuw met bakken uit de hemel vallen (bakken = heel veel). Ik zeg het nu vast: Nederland - Kameroen 3-1.
Zo, steek die maar vast in de pocket. Have fun!

Isar

Yo bakkers! Ik had wel een mooie bakfiets (fiets met bak voorop) verwacht waar jullie mee zouden gaan.. want dan kunnen jullie ten minste nog een beetje bakken (bruin worden in de zon). Maar met die witte bak bakken (voor elkaar krijgen) jullie daar niks van. Daarmee wel een kleinere kans om op je bakkes (mond) geslagen te worden. Ik wens jullie veel bak-plezier - niet te verwarren met b.a.k.-plezier (basisvoor actuele kunst www.bak-utrecht.nl) en ga voordat jullie vertrekken nog even naar die ene vent op de hoek om wat lekkers in te slaan; ik ben ff zijn naam kwijt, maar hij is bakker (iemand die beroepsmatig bakt, meestal brood).

Ik ben benieuwd naar jullie volgende bak (grap of auto, beide mogelijk in deze context) zie: Bak reizen, bij Bak reizen bent u aan het juiste adres voor het huren van een touringcar...

Dinsdag begint mijn reis naar Nicaragua. Benji krijgt automatisch bericht..

BAk'm!

Feodor

Bakkie's all over the place! :)

Bram

Gave wagen boys! Niet zo klassiek als een oude Benz, maar zeker wel robuust en bruut. Enjoy!